ΤΡΙΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΠΑΛ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΣΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΧΩΡΑ!!!!!!
Είμαστε περικυκλωμένοι από τους αντιδραστικούς
Του Ιντραμοχάν Σιγκντέλ, «Μπασάντα»*
Το ΚΚΝ (Μαοϊκό) βρίσκεται σήμερα στο στάδιο της ειρηνικής επανάστασης. Η ίδια η επανάσταση σημαίνει την ανατροπή πολιτικά του εχθρού από την κρατική εξουσία. Πώς μπορείτε να αναγνωρίζετε τον εχθρό σας σ’ αυτό το ειρηνικό στάδιο;
Μιλώντας γενικά, επανάσταση σημαίνει την βίαιη ανατροπή του ταξικού εχθρού από την κρατική εξουσία. Ωστόσο, δεν πρέπει να θεωρείται μονομερώς ότι επανάσταση πρέπει απαραίτητα να παίρνει βίαιη μορφή σε όλη την πορεία της. Η μορφή πάλης καθορίζεται όχι από τις υποκειμενικές επιθυμίες των αντιμαχόμενων δυνάμεων αλλά από τις αντικειμενικές συνθήκες και τους συσχετισμούς δύναμης στη δεδομένη περίοδο. Σε μια συγκεκριμένη συγκυρία και συγκεκριμένες συνθήκες, η επανάσταση μπορεί να προχωρήσει με ειρηνικό τρόπο. Η συμμετοχή μας στις δυο διαπραγματεύσεις στο παρελθόν και η σημερινή ειρηνευτική διαδικασία αποτελούν παραδείγματα της ειρηνικής εξέλιξης της επανάστασης. Ωστόσο, είναι λάθος να διαχωρίζεται κατηγορηματικά η επανάσταση σε δυο ξεχωριστά στάδια, το ειρηνικό ή το βίαιο όπως το θέτει η ερώτηση σας. Ο εχθρός, σε οποιαδήποτε συγκεκριμένη συγκυρία της επανάστασης, δεν καθορίζεται από το κατά πόσο η επανάσταση εξελίσσεται με βίαιο ή μη-βίαιο τρόπο αλλά από το ποια τάξη, στις συγκεκριμένες κοινωνικο-οικονομικές συνθήκες της δεδομένης χώρας, παίζει αποφασιστικό ρόλο στην κρατική εξουσία. Το Νεπάλ είναι μια μισο-φεουδαρχική και μισο-αποικιακή χώρα. παρόλο που ο φεουδαρχικός θεσμός, η μοναρχία, έχει καταργηθεί, η φεουδαρχία παραμένει ακόμη ισχυρή στο σύστημα της μικρής παραγωγής και της κουλτούρας του Νεπαλέζικου λαού και δεν έχει τελειώσει με κανένα τρόπο. Ωστόσο, οι γραφειοκράτες και κομπραδόροι αστοί, μέσω των οποίων διεισδύουν στη χώρα μας ο ιμπεριαλισμός και κύρια ο Ινδικός επεκτατισμός και οι οποίοι είναι αντίθετοι στις προσδοκίες του Νεπαλέζικου λαού για δημοκρατία, ανεξαρτησία, κυριαρχία και εδαφική ακεραιότητα στη σημερινή συγκυρία, αποτελούν τον κύριο εχθρό της νέας δημοκρατικής επανάστασης στο Νεπάλ.
Έχει καθορίσει το ΚΚΝ (Μαοϊκό) το χαρακτήρα του αγώνα στη σημερινή φάση της επανάστασης; Είναι εμφύλιος ή εθνικοαπελευθερωτικός πόλεμος;
Μετά την πραγματοποίηση των εκλογών της Συντακτικής Συνέλευσης και την ανακήρυξη της ομοσπονδιακής δημοκρατίας του Νεπάλ, οι πολιτικοί συσχετισμοί έχουν αλλάξει σε μεγάλο βαθμό. Χωρίς την αποφασιστική νίκη κατά της φεουδαρχίας και του ιμπεριαλισμού, κυρίως κατά του Ινδικού επεκτατισμού στην περίπτωση μας, καμιά νέα δημοκρατική επανάσταση δεν μπορεί να πετύχει στο μισο-φεουδαρχικό και μισο-αποικιακό Νεπάλ. Σήμερα η κομπραδόρικη αστική τάξη βρίσκεται στο προσκήνιο της ταξικής πάλης στο Νεπάλ. Συνεπώς, η εθνική πλευρά της Νέας Δημοκρατικής Επανάστασης είναι κυρίαρχη σήμερα.
Αν η ταξική πάλη δεν έχει λήξει, τότε γιατί ο Πρόεδρος του Κόμματος και Πρωθυπουργός σ. Πρατσάντα μιλάει επανειλημμένα για τη διατήρηση αρμονικών σχέσεων μεταξύ εργαζομένων και εργοδοσίας;
Σήμερα βρισκόμαστε στο στάδιο της Νέας Δημοκρατικής Επανάστασης και όχι στο Σοσιαλιστικό. Έτσι η επίλυση της βασικής αντίθεσης που αποτελείται από την ευρύτερη αγροτιά και τις πατριωτικές δυνάμεις από τη μια και τη φεουδαρχία και τον ιμπεριαλισμό από την άλλη είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την επιτυχία της Νέας Δημοκρατικής Επανάστασης στο Νεπάλ. Συνεπώς είναι καθαρό ότι η αντίθεση ανάμεσα στους εργαζόμενους και στην εθνική αστική τάξη δεν αποτελεί την κύρια αντίθεση αυτή τη στιγμή κι έτσι η ανάγκη της διατήρησης μιας αρμονικής σχέσης μεταξύ τους είναι προφανής.
Τι εννοείτε με την διατήρηση σχέσεων ίσων αποστάσεων με τις γειτονικές χώρες, την Ινδία και την Κίνα;
Το Νεπάλ βρίσκεται ανάμεσα σε δυο γιγάντιες χώρες την Ινδία και την Κίνα. Στο παρελθόν, υπήρξε μια λαθεμένη πρακτική όπου το ένα κομμάτι των αντιδραστικών έπαιζε το χαρτί της Κίνας ενώ το άλλο έπαιζε το χαρτί της Ινδίας για να αρπάξουν μεγαλύτερο κομμάτι από την αντιδραστική εξουσία. Με δεδομένη όμως την γεωπολιτική μας κατάσταση, δεν μπορούμε να διατηρηθούμε και να προοδεύσουμεκαι πολιτικά και οικονομικά αν δεν κρατήσουμε μια διπλωματική σχέση ίσων αποστάσεων με αυτές τις χώρες.
Η επικείμενη συνεδρίαση της Κεντρικής Επιτροπής θα πάρει κάποιες σημαντικές αποφάσεις για την οροθέτηση των ρόλων και των ευθυνών ανάμεσα στο Κόμμα και την Κυβέρνηση;
Με την πετυχημένη διεξαγωγή των εκλογών της Συντακτικής Συνέλευσης το κόμμα μας, το ΚΚΝ (Μαοϊκό) συμμετέχει στην κυβέρνηση. Η συμμετοχή μας αποτελεί μια πολιτική τακτική που στοχεύει στην πραγματοποίηση της νέας δημοκρατικής επανάστασης με την αναδιάρθρωση της κρατικής εξουσίας. Γι αυτό και αποτελεί ένα από τα μέτωπα της ταξικής πάλης. Ωστόσο στις σημερινές συνθήκες που τα καθήκοντα και οι ευθύνες του κόμματος μας εστιάζονται κυρίως στο πως θα μπορέσει να παίξει έναν επαναστατικό ρόλο από τη θέση της κυβέρνησης είναι ένα ζήτημα που δεν έχει συγκεκριμένα καθοριστεί. Υπάρχει κάποια σύγχυση μέσα στις γραμμές του επαναστατικών μαζών και του διεθνούς κομμουνιστικού κινήματος. Είναι το κόμμα που καθοδηγεί το κράτος και όχι το αντίθετο. Έχοντας αυτό υπόψη, η επικείμενη συνεδρίαση της Κεντρικής Επιτροπής θα ξεκαθαρίσει συγκεκριμένα και θα αναθέσει τα καθήκοντα και τις ευθύνες στην κυβέρνηση, τους συντρόφους βουλευτές στη συντακτική συνέλευση και στις γραμμές ολόκληρου του κόμματος καθώς και των μαζικών οργανώσεων. Και όχι μόνο αυτό, το κόμμα θα αναπτύξει μια συγκεκριμένη πολιτική, σχεδιασμό και προγραμματισμό για την κεντρική καθοδήγηση και το συντονισμό όλων των μετώπων πάλης συμπεριλαμβανομένης και της κυβέρνησης.
Πιστεύετε ότι είναι απαραίτητο να αναθεωρηθεί το κείμενο του κόμματος σχετικά με τη δημοκρατία στον 21ο αιώνα;
Η δημοκρατία του 21ου αιώνα είναι η νέα αντίληψη μας για τη δημοκρατία που σχετίζεται με την μετεπαναστατική περίοδο της δημοκρατικής και προλεταριακής δικτατορίας κάτω από το νέο δημοκρατικό και σοσιαλιστικό στάδιο αντίστοιχα και όχι με την προεπαναστατική περίοδο. Ακόμη δεν έχουμε πραγματοποιήσει την επανάσταση. Έτσι αυτό το οποίο κάνουμε σήμερα δεν είναι σχετίζεται με την αντίληψη που τίθεται από το κείμενο σχετικά με τη δημοκρατία στον 21ο αιώνα. Ωστόσο, η ανάγκη να αναθεωρηθεί η αντίληψη για τη δημοκρατία του 21ου αιώνα και η παραπέρα ανάπτυξη της μπορεί να αναδειχτεί στο εγγύς μέλλον όταν θα εφαρμόζουμε τη νέα δημοκρατία και τον σοσιαλισμό προς το δρόμο για τον κομμουνισμό.
Ο υπουργός Οικονομικών Μπαμπουράμ Μπαταράι έχει πει για τον προϋπολογισμό που έκανε ότι έχει σοσιαλιστικό προσανατολισμό. Πρόκειται για δημοκρατικό σοσιαλιστικό προσανατολισμό ή κομμουνιστικό σοσιαλιστικό; Και πώς εκτιμάτε τα χαρακτηριστικά του;
Ο δρ. Μπαμπουράμ Μπαταράι, ένας από τους ανώτερους ηγέτες του κόμματος μας, έχει παρουσιάσει έναν προϋπολογισμό εκ μέρους της σημερινής κυβέρνησης συνασπισμού που είναι κάτω από την ηγεσία του κόμματος μας. Είναι αλήθεια ότι ο προϋπολογισμός είναι προοδευτικός και προσπαθεί να αντιμετωπίσει τα βασικά προβλήματα των καταπιεσμένων ταξικά, εθνικά, με βάση το φύλο ή την περιοχή. Γι αυτό το λόγο μπορεί να βρεθούνστοιχεία της σοσιαλιστική οικονομίας σ’ αυτόν. Αλλά ο προϋπολογισμός από μόνος του δεν μπορεί να αποτελέσει κριτήριο για να το κάνουμε νέο δημοκρατικό, σοσιαλιστικό ή καπιταλιστικό. Σαν μέρος της συνολικής ιδεολογικής και πολιτικής γραμμής του κομμουνιστικού κόμματος, είναι το πολιτικό και οικονομικό πρόγραμμα που κάνει την οικονομία νέα δημοκρατική ή σοσιαλιστική ανάλογα με το στάδιο της επανάστασης. Ο σημερινός προϋπολογισμός έχει παρουσιαστεί στη βάση του κοινού ελάχιστου προγράμματος που συμφωνήθηκε με τους συμμάχους του συνασπισμού που δεν έχουν κοινή οικονομική και πολιτική άποψη. Μ’ αυτή την έννοια είναι προτιμότερο να χαρακτηρίσουμε αυτή την οικονομία σαν την κατάλληλη οικονομία που αντιστοιχεί στις σημερινές μεταβατικές συνθήκες στις οποίες οι επαναστατικές και καθεστωτικές δυνάμεις μέσα στο συνασπισμό ανταγωνίζονται για τους τελικούς τους στόχους.
Πολλοί από τους κομματικούς ηγέτες δέχονται ότι το ΚΚΝ (Μαοϊκό) είναι περικυκλωμένο από τους αντιδραστικούς. Ποια είναι η πολιτική και το πρόγραμμα του κόμματος για να σπάσει η περικύκλωση και να πετύχει τους στόχους του;
Η νέα δημοκρατική επανάσταση στο Νεπάλ βρίσκεται σε μια κρίσιμη συγκυρία να καταλάβει την εξουσία κάτω από την ηγεσία του κόμματος μας. Οι αντιδραστικοί και οι οπορτουνιστές σε όλο τον κόσμο δεν θέλουν να πετύχει η επανάσταση στο Νεπάλ. Για αυτό και είναι αλήθεια ότι είμαστε περικυκλωμένοι από τους αντιδραστικούς που θέλουν να αποτρέψουν την επανάσταση πριν γεννηθεί. Ωστόσο, παρά τις προσπάθειες τους, το ΚΚΝ (Μαοϊκό) και ο καταπιεσμένος Νεπαλέζικος λαός είναι εξοπλισμένοι με μια επιστημονική ιδεολογία, το Μαρξισμό-Λενινισμό-Μαοϊσμό και το Δρόμο του Πρατσάντα και μπορούν να κάνουν την περικύκλωση και τις συνομωσίες να αποτύχουν κι έτσι η επιτυχία της νέας δημοκρατικής επανάστασης να γίνει αναπόφευκτη. Η επικείμενη συνεδρίαση της κεντρικής επιτροπής θα παρουσιάσει της συγκεκριμένη πολιτική για την επίτευξη αυτού του μίνιμουμ στρατηγικού στόχου.
*ΟIndramohan Sigdelγνωστός με το επαναστατικό ψευδώνυμο «Basanta» είναι μέλος της ΚΕ του ΚΚ Νεπάλ( Μαοϊκό) . Η συνέντευξη δόθηκε στην δεκαπενθήμερη αγγλική έκδοση του κόμματος , «Κόκκινο Αστέρι» στις29 Σεπτέμβρη 2008 και δημοσιεύεται στο τελευταίο τεύχος της . Την μετάφραση για λογαριασμό της «Προλεταριακής Σημαίας» έκανε η Χρυσή Περπερίδου.
Γιατί παραιτήθηκα από την κυβέρνηση
Του Ματρίκα Γιαντάβ*
Βρισκόμαστε ακόμη σε μια μεταβατική κατάσταση. Ένας τριμέτωπος αγώνας διεξάγεται. Οι διάφορες δυνάμειςαγωνίζονται σθεναρά για να υπερασπιστούν τα ταξικά τους συμφέροντα. Η οπισθοδρομική καθεστωτική και η προοδευτική τάση είναι κυρίαρχες εδώ. Δεν μπορούμε να ενισχύσουμε την παλιά κρατική εξουσία ξεχνώντας τις δεσμεύσεις μας, τα ταξικά μας συμφέροντα και τα όνειρα των μαρτύρων. Η προσδοκία και προτεραιότητα μας είναι να βάλουμε τέλος στις διακρίσεις και στην ανισότητα μέσα από την κατάλληλη δημόσια συζήτηση. Ωστόσο, οι οπισθοδρομικοί και καθεστωτικοί αντιδραστικοί προσπαθούν να σταματήσουν και να σύρουν την κοινωνία προς μια οπισθοδρομική κατεύθυνση με κάθε μέσο. Η βάρβαρη καταστολή των άστεγων και φτωχών χωρικώνστην Μιρτσαΐγια της περιφέρειας Σιράχα αποτελεί μια συμβολική πράξη ενίσχυσης του φεουδαρχικού-κομπραδόρικου και γραφειοκρατικού συστήματος. Οι αντιδραστικοί προσπαθούν να υπονομεύσουντην μαοϊκή κυβέρνηση δείχνοντας ότι είναι ανίκανη να προασπίσει την υπόθεση των φτωχών. Μια χούφτα ατόμων είναι υπέρ του να εκδιωχτούν οι άστεγοι άνθρωποι από τα καλύβια τους. Σκούζουν ότι θα είναι καλύτερο για τον υπουργό Ματρίκα να μην είναι επικεφαλής της καμπάνιας για την επανεγκατάσταση των αστέγων εκεί. Αυτοί οι άνθρωποι δίνουν βάρος ή προσπαθούν να συγκεντρώσουν την προσοχή του κόσμου όχι στο ζήτημα αλλά στο πρόσωπο. Είμαι στην πολιτική πολλά χρόνια, με το όνειρο να κάνω κάτι υπέρ των φτωχών και των άστεγων. Ποτέ δεν ονειρεύτηκα να γίνω υπουργός ή πρωθυπουργός στη ζωή μου. Ακόμη υποστηρίζω σταθερά τον τελικό μας στόχο. Δεν θέλω να είμαι υπουργός σε βάρος των συμφερόντων της εργατικής τάξης. Δεν έχω παρεκκλίνει από τον στόχο μου, δηλαδή να βοηθήσω τους φτωχούς είτε από τη θέση του υπουργού είτε όχι. Δεν ήθελα να παραμείνω στη θέση του υπουργού εγκαταλείποντας τα συμφέροντα της εργατικής μας τάξης. Οι άστεγοι εγκαταστάθηκαν στην απαλλοτριωμένη γη ενός μεγαλοτσιφλικά με το σύνθημα του κόμματος μας. Ωστόσο, αυτοί οι φτωχοί, άστεγοι άνθρωποι δέχτηκαν συνεχείς εφόδους και κυνηγήθηκαν από την τοπική διοίκηση με τη βοήθεια της αστυνομίας χωρίς να τους δοθεί καμιά εναλλακτική λύση για να ζήσουν. Το κόμμα μας ηγείται της κυβέρνησης αλλά τους άστεγους, φτωχούς ανθρώπους του πετάνε έξω από τα καλύβια τους. Και τότε πια δεν μπορούσα να παραμένω απαθής και να βλέπω όλες αυτές τις βιαιότητες της διοίκησης. Ένιωσα ντροπή γιατί ήμουναδύναμος. Δεν μπορούσα ούτε να το ανεχτώ και μετά βγήκα έξω στον λαό. Ζήτησα από τον υπουργό εσωτερικών (1) να μην κυνηγήσει το φτωχό κόσμο από τις καλύβες του χωρίς έχουν καμιά εναλλακτική λύση. Ωστόσο δεν εισάκουσε το ταπεινό μου αίτημα. Κατέλαβε τη γη κι έδιωξε τον κόσμο με τη βία. Ο υπουργός Εσωτερικών έσπρωξε τους φτωχούς σε μια θάλασσα προβλημάτων για να υπερασπιστεί τους μοναρχικούς και τους τσιφλικάδες. Έχω την πεποίθηση ότι το κόμμα μας δεν πρέπει να είναι ενάντια στα συμφέροντα των άστεγων ανθρώπων. Είμαστε ικανοί να εντάξουμε την επιστημονική αγροτική μεταρρύθμιση στο μεταβατικό σύνταγμα λόγω των πρωτοβουλιών μας. Ο πρωθυπουργός έχει πει και υποσχεθεί επανειλημμένα ότι θα δουλέψει υπέρ των άστεγων και των ακτημόνων. Το επανέλαβε και στην Συντακτική Συνέλευση όταν μίλησε για την πολιτική και το πρόγραμμα της κυβέρνησης. Το ίδιο βράδυ όμως, από το υπουργείο εσωτερικών και την αστυνομία έπεσαν βροχή τα ρόπαλα στα κεφάλια των άστεγων και χύθηκε αίμα και δάκρυ. Κι αυτό δεν μπορούσα να το αντέξω. Πήγα επιτόπου και είπα στους άστεγους να μείνουν στα καλύβια τους μέχρι να βρεθεί εναλλακτική λύση. Πως μπορούσα να μένω σε ένα πολυτελές κτίριο και να τριγυρίζω με το υπηρεσιακό, υπουργικό αυτοκίνητο πια; Είμαι επικεφαλής αυτών των φτωχών και άστεγων ανθρώπων δεν μπορώ να αλλάξω τις ιδέες μου και να εφαρμόσω την αντιλαϊκή ατζέντα του UMLκαι του MadhesiJanaAdhikarForum( 2) . Γι αυτούς τους λόγους παραιτήθηκα από τη θέση του Υπουργού Αγροτικής Μεταρρύθμισης και Διαχείρισης. Τα γεγονότα στην Μιρτσαΐγια της περιφέρειας Σιράχα έγιναν ενάντια στη θέληση μου. Εγώ το μόνο που έκανα ήταν να σταθώ αντίθετος στη βάρβαρη καταστολή που πραγματοποιήθηκε με την εντολή του υπουργού Εσωτερικών. Τα γεγονότα στην Μιρτσαΐγιααποτελούν αντιπροσωπευτικό δείγμα που έφτασε στην επιφάνεια. Αν τα αντιλαϊκά σχέδια και οι συνομωσίες πετύχουν, η βάρβαρη καταστολή θα επεκταθεί σε όλη τη χώρα. Δεν μπορούμε να ξεφύγουμε από την ευθύνη απλά κατηγορώντας τον υπουργό Εσωτερικών Μπαμ ντέβ Γκαουτάμ, γιατί η κυβέρνηση συνασπισμού είναι κάτω από την ηγεσία του κόμματος μας. Συνεπώς θα δεχόμαστε περισσότερα παράπονα από το λαό από ότι τα άλλα κόμματα. Ο λαός περίμενε περισσότερα από το κόμμα μας και τίποτε από το UMLκαι το MadhesiJanaAdhikarForum. Δεν μπορούμε να ξεχάσουμε τις δεσμεύσεις προςτο λαό. Η θέση του υπουργού δεν είναι τίποτε μπροστά στο μεγάλο τελικό στόχο και δέσμευση του κόμματος μας στο λαό. Στο όνομα της διακυβέρνησης και των υπουργικών θέσεων δεν θα πρέπει και δεν μπορούμε να ενισχύουμε την εξουσία της φεουδαρχικής, κομπραδόρικης και γραφειοκρατικής τάξης στο κράτος. Μπορώ να δουλέψω και να βοηθήσω τις εκμεταλλευόμενες τάξεις, τις περιοχές, τις μειονότητες και αυτούς που βρίσκονται στο περιθώριο εφόσον η ιδεολογία, το κόμμα και η καθοδήγηση είναι σωστάκαι η κυβέρνηση εργάζεται υπέρ τους. Αν η ιδεολογία, το κόμμα, η κομματική ηγεσία και η κυβέρνηση θα είναι ενάντια στο λαό τότε δεν θα υπάρχουν δεσμοί με το λαό.
(1)Ο Bam Dev Gautam, ηγετικό στέλεχος του ρεφορμιστικού καθεστωτικού ΚΚΝ-ΕΜΛείναι ένας από τουςδύο αναπληρωτές πρωθυπουργούς της νέας συμμαχικήςκυβέρνησης τουΝεπάλ και Υπουργός Εσωτερικών (2)Τα τρία μεγαλύτερα κόμματα στηνσημερινή κυβέρνηση του Νεπάλ, πέρα από τους Μαοϊκούς είναι το ΚΚΝ-ΕΜΛ, και το Φόρουμ των Μαντέζι. * Ο Matrika Yadav είναι μέλος του Πολιτικού Γραφείου του ΚΚΝ Νεπάλ( Μαοϊκό) και ορκίστηκε υπουργός Αγροτικής Μεταρρύθμισης και Διαχείρισης στην τελευταία κυβέρνηση της χώρας. Παραιτήθηκε στις 19 του Σεπτέμβρη του 2008, ύστερα από την συνεδρίαση της ΚΕ του κόμματος που του ζήτησε να απολογηθεί για την δράση του στα γεγονότα της Siraha και την άρνηση του να ζητήσει δημόσια συγγνώμη. Οι διεκδικούμενες εκτάσεις από τους ακτήμονες θεωρούνται ιδιοκτησία της βασιλικής οικογένειας και ενός μεγάλου γαιοκτήμονα του MohanShahi. Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην στήλη «Γνώμη» της επίσης δεκαπενθήμερηςέκδοσης του ΚΚ Νεπάλ( Μαοϊκού), «Κόκκινο Αστέρι» που εκδίδεταιστα αγγλικά, τεύχος 16, 2-15 Οκτωβρίου 2008. Την μετάφραση για λογαριασμό της «Προλεταριακής Σημαίας»έκανε η Χρυσή Περπερίδου.
Η συμμετοχή των γυναικών στην κρατική εξουσία
Της Σατίγια Παχάντι*
Η ιστορία δεν επαναλαμβάνεται με τον ίδιο τρόπο. Ούτε και μπορεί να παραποιηθεί. Τα γεγονότα που γράφονται στις σελίδες της ιστορίας δεν μπορούν να δικαιολογήσουν τις ψευτιές. Η ιστορία της γυναικείας παλικαριάς έχει ζωντανούς δεσμούς με όλη την ιστορία των λαϊκών κινημάτων. Οι γυναίκες συμμετείχαν χωρίς προηγούμενο σε όλα τα κινήματα από το 1951 και ειδικά στη δεκαετία του λαϊκού πολέμου. Το κίνημα του Νεπαλέζικου λαού είχε τις κάμψεις του κάθε δεκαετία. Υπήρξε μια αξιοσημείωτη συμμετοχή των γυναικών σε κάθε κίνημα. Οι ίδιες οι γυναίκες κατάφεραν να προχωρήσουν σε ότι αφορά τη χειραφέτηση τους. Ωστόσο, υπάρχουν κάποια ζητήματα σχετικά με την ικανότητα και την αποδοτικότητα των γυναικών. Αυτά τα ζητήματα συνδέονται άμεσα με το ζήτημα της γυναικείας ηγεσίας στα κέντρα λήψης αποφάσεων. Ένα από αυτά είναι το κατά πόσο συμμετέχουν στη Συντακτική Συνέλευση και στα υπουργικά συμβούλιαμόνο σύμφωνα με την πολιτική της ισοτιμίας και της αναλογικής συμμετοχής τους. Η ικανότητα και αποδοτικότητα είναι τα μόνα εμπόδια για την συμμετοχή τους σε ηγετικές θέσεις;
- Τα γυναικεία προβλήματα και το ζήτημα της ιδεολογίας:
- Το ζήτημα της συμμετοχής των γυναικών σε όλους τους τομείς.
- Το ζήτημα της ανάπτυξης της ικανότητας των γυναικών.
* Η Satya Pahadi είναι στέλεχος του ΚΚ Νεπάλ (Μαοϊκό) και βουλευτής στην Συντακτική Συνέλευση. Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην δεκαπενθήμερη αγγλική έκδοση του κόμματος , « Κόκκινο Αστέρι», τεύχος 16, 2-15 Οκτωβρίου 2008. Την μετάφραση για λογαριασμό της « Προλεταριακής Σημαίας» έκανε η Χρυσή Περπερίδου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου